CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 2, 2009

Muhasabah fasa pertama



Assalamualaikum dan salam petang Ramadhan

Alhamdulillah...sudah melepasi fasa yang pertama dalam bulan Ramadhan. Pejam celik tak sangka hari ni dah masuk 11 hari umat Islam berpuasa. Alangkah pantas masa berputar meninggalkan kita.

Hari ni tak ada cerita pasal Bazaar Ramadhan, pasal kuih-kuih, pasal makan sana sini yang alia nak ceritakan (sebab baru msuk ofis selepas 15 hari), so tumpuan pada kerja lebih dari soal lain...huhuhu.

Alia nak mengajak semua, alangkah indahnya kalau kita sama-sama dapat luangkan sepicing masa untuk berfikir dan bermuhasabah terhadap 10 hari yang sudah berlalu... Ehmm...apa kata orang, lebih kurang buat semakan semula apa-apa yang patut.

Alangkah indahnya...

1 - Tambah mana yang kurang
Segala amalan yang kurang pada 10 hari yang lepas, sama-samalah kita berusaha untuk menambahnya... (baca Quran, zikir, sedekah, pergi ke masjid dan lain-lain).

2 - Cantikkan mana yang tak berapa nak cantik
- Contoh .. kalau solat terawikh kita asyik ngantuk je...adjust sikit jangan kasik ngantuk.
- Agak-agak masa berbuka tu...jangan terlalu berlebihan sangat makan.

3 - Kurangkan mana yang lebih
- Kalau masa berbuka tu, banyak sangat makanannya...kurang2kanlah, jangan membazir sangat. Satu juadah pun dah cukup rasanya. Kebiasaanya bila dah masuk air bergelen2 dalam perut...simptom2 kelaparan tu dah berkurangankan
- Kurangkan tidur di siang hari (sama2 le kita ),kurangkan tengok tv cerita yang tak mendatangkan manfaat tu...program agama kan banyak

Kesimpulannya...sama2lah kita menilai ibadah kita agar ada peningkatannya pada hari-hari yang mendatang. Insyaallah, Ameen. Kat atas posting entry ni alia ada satu contoh jadual ringkas untuk kita sama-sama renungkan amalan kita disepanjang ramadhan. Terima kasih ya pada yang berusahanya menyediakan jadual ini.

Ok lah, jam dah tunjuk ke jam 6.59 ni, nak pegi tengok santapan untuk berbuka kat luar tu, today iftar jamie dengan warga JITP kat ofis, sambil tunggu boyfriend alia yang masih tak sampai2 lagi ni, ehmm...moga dipermudahkan perjalannya.

Mutiara Hati ~ Ya Allah, kuatkan jasadku agar bisa menjalani Ramadhan ini dengan sempurna dan sebaiknya, terimalah ibadahku.

0 comments: