CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, September 7, 2009

17 Ramadahan & sambutan 'Nuzul Quran'??




Hari ni alia bercuti, ofis tutup sempena Nuzul Quran. Sememangnya sudah menjadi tradisi bagi kita umat Islam di Malaysia terutamanya, pada setiap tanggal 17 Ramadhan kita akan mengadakan peringatan Nuzul Al-Quran.

Hari ni tak da aktiviti ke mana-mana. Tapi mengenangkan Kak Lang's family nak datang berbuka kat rumah, alia ke Bintang jugaklah mencari bahan untuk 'bubur cara rima irama' nanti.

Dari jauh menyimpang bab makan ni, baiklah ingat baik tujuan asal menulis entry hari ni. 'NUZUL AL-QURAN' - Peristiwa Nuzul al-Quran menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada kita hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW.

Tapi, bukan sirahnya yang alia nak ceritakan hari ni, apa yang alia nak kongsikan... Jom kita selusuri perayaan Nuzul Quran yang disambut pada 17 Ramadhan. Adakah terdapat sokongan daripada fakta sejarah atau tidak? Jom kongsi bacaan di sini. Moga pembacaan ini jauhkan kita dari belenggu kelemahan minda umat Islam akhir zaman.

~ Mutiara hati ~ Jadikanlah Al Quran itu sebagai 'teman sejati' kita... moga ianya menjadi pemberi Syafaat di akhirat nanti. Amin Ya Rabbal Alamin...

0 comments: